screen_shot_2015-03-16_at_10-17-05_am (1)

Mężczyzna jako głowa rodziny

Mężczyzna w roli ojca będącego głową rodziny pojawia się w reklamie rzadziej niż jako profesjonalista lub mąż. Ojciec – przywódca rodziny podejmuje ważne decyzje dotyczące zakupu auta bądź wyboru ubezpieczenia. W tej roli otacza on opieką swoją rodzinę i zachowując dystans, dba przede wszystkim o zapewnienie odpowiednich warunków finansowych i dostatniej przyszłości. Film reklamowy Hestii przedstawia mężczyznę, który leży na kozetce u psychoanalityka. Mężczyzna wyznaje lekarzowi, że obawia się o członków swojej rodziny. Ma wątpliwości, czy daliby sobie radę, gdyby umarł. Psychoanalityk radzi mu, żeby wykupił polisę ubezpieczeniową. Bohater korzysta z porady i ubezpiecza się na życie. Inna reklama tej firmy również prezentuje ojca dokonującego zakupu polisy. W filmie mężczyźnie towarzyszy żona i dzieci. W ostatniej scence widzimy, jak wszyscy członkowie rodziny siedzą na wersalce. Centralne miejsce zajmuje mężczyzna, który obejmuje ramieniem swoją żonę. Można to odczytać jako symboliczny wyraz jego opieki nad żoną i dziećmi. Zdaniem Goffmana, w reklamie można wyróżnić kilka niewerbalnych wymiarów stereotypów mężczyzn i kobiet. Do najważniejszych należy zaliczyć relatywną wielkość ciała i postawę. Goffman (1976,) twierdzi, że układ, w którym mężczyzna zajmuje centralną pozycję i góruje wzrostem nad żoną, może także symbolizować pozycje społeczne zajmowane przez przedstawicieli poszczególnych płci zgodnie z koncepcją, że władzę mają ci, którzy są na górze.

david-victoria-beckham-burb-e1457350264117

 

screen_shot_2015-03-16_at_10-17-05_am (1)

W filmach reklamowych rola ojca jako głowy rodziny rzadko jest łączona z rolą opiekuna małego dziecka. Czasami zajmowanie się małym dzieckiem przez ojca jest pokazywane jako zajęcie nie dość poważne dla mężczyzny. Dobrym przykładem może być reklama Polskiego Koncernu Naftowego Orlen. Film prezentuje rodzinę, która wypoczywa na tarasie domku letniskowego. Widzimy żonę opalającą się na leżaku, babcię siedzącą na bujanym fotelu i mężczyznę kołyszącego wózek z dzieckiem. Mężczyzna wygląda na bardzo znudzonego. Wpada na pomysł, aby przywiązać wózek do fotela babci, dzięki czemu może udać się do banku, by kupić udziały w koncernie naftowym. Reklama sugeruje, że ojciec, kupując akcje, zapewnia przyszłość swojej rodzinie. Film daje jednocześnie do zrozumienia, iż zakup akcji jest czymś ważniejszym niż opieka nad małym dzieckiem. Reklama ta, potwierdzając dychotomię sfery publicznej i rodzinnej, jednocześnie utrwala stereotyp mężczyzny jako ojca, który zabezpiecza środki utrzymania i nie angażuje się w opiekę nad dzieckiem.

Przez-rok-wzbraniałam-się-przed-związkiem-z-zajętym-facetem


Polecam płytki łazienkowe Piumetta producenta Ceramika Paradyż

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *